lørdag, januar 13, 2007

Muldvarpen - Sjuende dyr på lista!

Etter en lang lang diskusjon om hvilket dyr som skulle være nr. 7 på lista over verdens 10 viktigste, fikk jeg tilslutt medhold i at dette måtte bli vår venn muldvarpen, med hard konkurranse fra blant annet albatrossen..


Litt kjapp innføring i hva slags dyr vi snakker om:


- Muldvarper er en familie av insektetere. De deles i femten slekter og 32 arter. Arten europeisk muldvarp (Talpa europaea) fins bl.a. i det sydlige Sverige.
- Antall arter:32
- Bosted: Underjodisk, noen knyttet til vann
- Utbredelse:Nord-Amerika, Europa, Asia
- Muldvarpene kjennetegnes på sin meget spisse snute, sine korte ben og sin fløyelsaktige pels. Forbena har kraftige klør til å grave med. Øynene og ørene er ofte sterkt redusert.

Jeg gjorde litt research på dette viktige dyret, og dumpa plutselig borti en link til norsk språkråd. Der stod det at ordet muldvarp opprinelig betyr den lille jordhaugen som det ivrige vesle dyret har "kastet" opp ved siden av hullet det har gravd i bakken. Men ordet er etter hvert blitt overført til å bety selve dyret. Et mer logisk ord hadde vært "muldverperen" eller "muldkasteren". En annen og moderne betydning av ordet muldvarp er "en som undergraver samfunnet ved hemmelig obstruksjon, kanskje som agent for en fremmed makt", slik vi kjenner det fra "Muldvarpen" på tv2. En person som bare skal ødelegge for alle andre. Dette synes jeg er veldig synd for det stakkars uskyldige dyret. Tenk å få et slikt rykte på seg! Hver gang noen sier navnet ditt, forbinder de deg med en skikkelig teit person - et ordentlig drittryne liksom.. Det hadde ikke jeg likt i hvert fall!

Muldvarpen er for meg et særdeles viktig dyr! Mye takket være det fantastiske barne-tv programmet om den lille muldvarpen<3>

Men så må vi jo heller ikke glemme den herlige boka som jeg har omtalt i forrige post! Den skal og ha mye av æren for at jeg ser på muldvarpen som er så viktig dyr!

Men det får være langt nok for denne gang.. For nå må jeg ta turen til Bibelklassen..


Lev vel så lenge!

21 kommentarer:

Hilde sa...

Åå, hvilken fin fin post!
Nydelig lay-out og fantastisk innhold.

Det gikk plutselig opp for meg at det er mange muldvarper på barne-tv. Den du nevnte, den i Flukten fra Dyreskogen og den på Noas Dyrebare øy. Eller er den siste en muldvarp forresten...? Oyski poyski.

Neste helg er det kanskje tid for vår etterlengtede middag! Glæder mig<3

Hilde sa...

Må si jeg blir skuffa over at så få komenterer...

Katrine sa...

Takk takk:D tror nok ikke Oyski poiski er noen muldvarp dessverre.. er ikke sikker på hva det er, men tror ikke det er det hvertfall.. men uansett! jeg er og skuffet over aktiviteten. Du får reklamere litt;)

Jeg holder av dagen! så sant jeg ikke må på skolen, men da kommer jeg etterpå! Gleder meg som en flodhest og pingvin på ei gang! og litt som en muldvarp! Det blir finest<3

Anonym sa...

dette er en fin post!
jeg er glad i deg jeg <3

torstein sa...

Du er snål, muldvarper! men flukten fra dyreskogen var en herlig serie på Barne tv! Selv og den var litt skummel!

Måtte lage meg ny blogg forresten, den gamle tok litt kvelden, med no innloggings greier!
http://torsteinsliv.blogspot.com/
Check it out!

Katrine sa...

Jeg velger å ta det som et kompliment! skal skjekke den sporenstraks!! Nå er jeg spent...

Anonym sa...

Æ må baere få presisere at reality programmet "Muldvarper", gikk på TV Norge, ikke TV2. Det var faktisk et av de første i sin sjanger sammen med 71grader nord og Vila Medusa, så jeg på alt dette? ja

Katrine sa...

Åååå! Villa Medusa<3

Anonym sa...

Herligheden hvor tragisk det var. I første sesong hadde to av deltagerne konkurranse om hvem som fikk ligge med flest i løpet av oppholdet.

Anonym sa...

Muldvarper er fine dyr...
Jeg stemmer for at det neste dyret på listen skal bli rotte!!

Katrine sa...

tja.. rotte?? ved ikke heilt.. føler ikke helt for den asså! men det er ikke umulig at den kommer på en senere liste;)
du får vente i spenning..

Har du forresten hørt den flotte nyheten om at vi får fri fra Cabaret på lørdag, Torvik?? Trygve måtte jobbe:P

Jeg elsker livet!!

Hilde sa...

Får dere fri?! Men da er det jo perfekt med kjøttkaker. Vett ikke heilt når det blir, min lille due, men nærmere invitasjon kommer seinere!

Glæd mæ!

Stor klem fra meg.

Neste dyr er ikke rotte, men noe langt mer hardt. Om jeg så skal få si det selv=)

Hilde sa...

Er det noe galt med bloggen din, eller har du lagt alle linker å sånn helt på bunnen med vilje?

Katrine sa...

Det er noe steike galt med bloggen min og jeg skjønner ingentingen i det hele tatt for jeg har ikke fiksa på noe som helst:S:S
Hvis noen føler seg kallet til å være min blogg-doktor så sier jeg ja-takk!!

Mmmmm!!! Gleder meg såå til kjøttkaker<3

torstein sa...

Katrine jeg er dypt skuffet over at du lyver på alderen din på bloggen:P:P Du er ikke 19 enda;)
Skjønner ikke åssen du har tukla til dette med bloggen din! må se på det en dag"

Katrine sa...

Hæ?? jeg har vel aldri påstått at jeg er 19 vel?? :S
Men ja jeg må seriøst få fiksa det her snart, men jeg skjønner ingenting, så jeg må nok ha litt assistanse ja!

torstein sa...

Les profilen lille frøken;)

Katrine sa...

HURRA HURRA!! JEG KLARTE Å FIKSE MIN EGEN BLOGG=) =) =)
JESS!!

Hilde sa...

Hurra for deg og all snøen som endelig ville komme til meg også!

Hilde sa...

Jeg vil nå benytte anledningen til å mase om en ny post.

Anonym sa...

I inclination not approve on it. I over warm-hearted post. Particularly the title-deed attracted me to read the whole story.