onsdag, mars 21, 2007

Listen er fullbrakt!

Nå er det på tide å avsløre de to siste dyrene, og med det fullføre vår unike liste!


Nr. 9: Bananflua (Drosophila melanogaster); en flue i familien fruktfluer.
Noen særdeles unyttige fakta...

  • Lengde: Fra 1 mm. til ca. 6 mm lang.

  • Kroppen er ofte lys brun gjerne med en mørkere bakkropp som hos noen arter har striper eller mørkere partier.

  • Bananfluer er små avlange, bevingede fluer.

  • Øynene er ofte lysende og ofte røde.

  • Eggene legges på plasser med gjærsopp, bakterier, eller andre mikroorganismer.

  • Bananfluer legger opp til flere hundre egg om dagen.

  • Alle fluer gjennomgår en fullstendig forvandling, med et puppestadie.

  • Blir faktisk mye brukt til forskning, og i den forbindelse avler man opp bananfluekolonier på glass!

Bananfluer kan være ufattelig irriterende, særlig i Etiopia (har jeg hørt fra min partner Hilde), men de er faktisk ganske viktige dyr likevel! Ofte glemmer man at slike små dyr faktisk eksisterer, men det kan vi jo ikke ha noe av. Bananflua er jo tross alt verdens 9. viktigste dyr må dere huske!


(kom forresten over ei bananfluehjemmeside på min vei.. ganske originalt navnevalg!)

Nr.10: Virus

Det har seg nemlig slik at i denne forunderlige verden finnes det en del vesener som vi mennesker har valgt å kalle virus. Og hva er så virus? Jeg søkte på dette og kom frem til at de er : Taggete små baller som gjør oss syke. De er kaprere av celler og blant våre minste fiender, og det er litt vanskelig å si om de er levende eller døde(!) Når de svever i lufta eller sitter på et dørhåndtak, er de uten evne til å bevege seg av egen hjelp, og omtrent like levende som en stein. Kommer de i kontakt med en passende plante, et dyr, en bakterie eller et menneske, aktiviseres de og kan gjøre mye skade.

Vi kom frem til at det finnes så utrolig mange merkelige virus i vår verden at de er jo faktisk litt viktige! (Selv om de kan gjøre mye skade og noen av dem til og med kan være dødelige). Vi har f.eks. apekoppevirus og kukoppevirus, SARS-virus, HIV-virus, fugleinfluensa-virus osv osv.. På min vei kom jeg over en dansk artikkel hvor det står at USA nå ruster seg mot kopper fordi de er redde for at terrorister skal komme med et bioangrep med koppevirus. Konklusjonen må jo da være at virus er et viktig dyr(!) men ikke på langt nær så hyggelig..

Lenge leve Flodhesten og Pingvinen, for ikke å snakke om Pinhest Flodvin!!

11 kommentarer:

Hilde sa...

Hurra hurra! For noen utrolig viktige dyr! Virus er som du sier, veldig viktige, men ikke så veldig snille.

Hurra igjen! Nå reiser jeg snart til Bergen:) Kos deg masse i Danmark min lille due!

torstein sa...

TEit å reise t Bergen, når jeg reiser til Danmark;)

Anonym sa...

Enig i at virus kan være viktig, men skjønner ikke hva som er så viktig med bananflua....

Katrine sa...

En vakker dag vil du nok forstå lille venn!

Men siste nytt er at meg og Hilde har startet en ny liste! Denne gangen over verdens ti mest bortkastede dyr! Hilde er allerede igang med nr 10.. Så sjekk ut hildeogingvillsverden.blogspot.com

Hilde sa...

Ja for all del! Sjekk ut! For dette er noe du ikke KAN gå glipp av!

Hilde sa...

...og Eline, hvis du mot alle odds skulle komme til å lese dette, så synes jeg at du også burde LESE min post. Etter at du har lest Katrines så klart.

Ha ein strålande dag alle i hop!

Anonym sa...

Spiser bananflua bananer???

Vilde sa...

Det lurer jeg også på! Hvorfor skulle de ellers fått navnet sitt??Synes kanskje de er mest irriterende, og litt mindre viktige...

Anonym sa...

Hei på deg Katrine! Kom over denne her. Jeg synes du skal teste ut dine kunnskaper, og da kanskje vinne flotte premier!

http://barn.sol.no/quiz/?quiz=happyfeet&cmd=vis

Snakkes vi på fredag??

Katrine sa...

Da var man hjemme igjen fra en aldeles herlig tur til Hallingskarvet! Ingenting er som påskefjellet<3

Og til alles opplysning: Ja, bananflua spiser bananer!

Har man en fin påske?
-Og Hilde: Nei vi sees ikke forrige fredag...

Hilde sa...

Du er ikke enig i at det snart er på tide med en oppdatering??

Ha en flott dag Tjomsen!

(satser på at vi sees til fredag denne gangen!?)