onsdag, november 15, 2006

Influensa og viktige dyr..

Dagen i dag har blitt tilbringt på minst ønskelig vis! Den kanskje mest irriterende sykdom som finnes i verden har nok en gang lagt sin hånd på meg: Influensaen..


Den er ekkel, den er teit, den er alltid upassende, den kommer fort og går treigt, den er snørrete, den er smertefull, den er utmattende og ikke minst irriterende! Hver vinter lider mellom 5 og 10% under befolkningen under influensaens maktkamp blant sykdommene. Influensa kommer av det latinske ordet influere som betyr å flyte inn. Og det er nettopp det den gjør: den sniker seg inn fra alle tenkelige hold, sirkler inn byttet, og går til angrep! Og er man først innsirklet har man dessverre ikke noe håp, da er man smittet og man må se sitt snitt i å tilbringe de nærmeste dagene (noen ganger også ukene) under dyna med et febermål i halsen og en kald klut på panna! Og DET er ca noe av det kjipeste som fins!


Hva kan man så gjøre med saken:


"Generelle smitteforebyggende råd er å vaske hendene ofte, og unngå å hoste og nyse på andre. Hvis du er syk, bør du holde deg borte fra arbeid, skole og barnehage, både av hensyn til deg selv og for å unngå å smitte andre. Når barna er kvitt symptomene, kan de gå i barnehagen." (haha, too bad for kidsa!)



Men nok bedrøvende snakk! Jeg har fått inn et inderlig ønske om et nytt viktig dyr på viktige-dyr-lista til meg og Hilde, nemlig vortesvinet! Så på Lisbeths befaling har jeg gjort en grundig research...

Vortesvinene lever i Afrika sør for Sahara, og er vel ca de eneste grisene som kan leve i områder som er uten vann i flere måneder av året.

Når vannet er tilgjengelig, drikker vortesvinene ofte og mye og velter seg gjerne i gjørmen med stor entusiasme!

Som en del av stellet tar de også sandbad, gnir seg mot trær og termitt-tuer og lar oksehakkere plukke insekter fra kroppen. Hærlig!

Vortesvin er ikke spesielt fine å se på. Det er et grått svin, med fire vortelignende vekster i hodet, som har gitt anledning til dens navn. Det er et veldig kompakt dyr, som har lange tynne bein.

Det kan bli opptil 0,9-1,5 m langt med en hale på 25-50 cm, høyden er fra 60 - 90 cm og det veier mellom 50-150 kg.

De lever i familiegrupper bestående av en hunn og hennes unger. Hanner lever vanligvis for seg selv og slutter seg bare til gruppene for å pare seg.

Mannfolkan er med i rituelle slåsskamper som kan være voldelige og blodige. De løper rett på hverandre og smeller hodene mot hverandre når de møtes! Noen som føler for å hodeskalle??

En annen viktig fakta om vortesvin er at de bruker hi som skjul og går baklengs inn! Om morgenen spurter de ut av hiene i stor fart for å få forsprang på eventuelle rovdyr som lurer i nærheten. Smarte dyr altså!

Så konklusjonen er: Vortesvin er definitivt et viktig dyr å ha med i samlingen, men det overgår absolutt ikke verken Flodhesten, Pingvinen eller Sauen, men den kommer foreløpig på en god 4. plass.. Men følg med! Flere viktige dyr kommer når du minst venter det..


Nå skal det kjøttkakes! Hurra!

11 kommentarer:

Hilde sa...

Hurra! Et viktig dyr, vortesvinet! Tenker jeg ska skrive en skikkelig post om flodhester en av de nærmeste dagene. Det gikknemlig opp for meg at vi har glemt å skrive om det! Vi har skrevet om pingviner og sauer, men vi har glemt FLODE! Stakkars dyr...! Så vent i spenning Katrine! Snart kan du og alle andre lese om favoritten vår på min blogg!

Ellers må du (som jeg ahr sagt tusen ganger allerede) bli frisk til turen til helga. For jeg kan jo ikke gå på tur aleine, eller overleve overfallet fra øyvind og Katrine helt på egenhånd. Så siden du har erfaring med å hjelpe meg ut av slike situasjoner, satser jeg på at du nok en gang er der for å hjelpe meg ut av krisen. Ellers kan jeg jo også si at jeg sjelden ler så mye som jeg gjør sammen med deg, og jeg har lyst til å trimme magemusklene også på denne turen. Så der har du det. Du er simplethen NØDT til å bli frisk!

Katrine sa...

Da var jeg ferdig med å kjøttkake meg!

Jeg gleder meg veldig til den posten Hilde! Tenk at vi kunne glemme Flode! uff og huff..

Men jeg frisker meg alt jeg kan! Frisking på høyt nivå! for du kan jo selvfølgelig ikke gå på tur aleine, og i hvert fall ikke overleve leiras par sine innfall!

Haha! jeg må si meg veldig enig i det siste der Hilde! Jeg tror det har blitt en naturlov at når meg og deg er sammen så ler vi! og magemuskeltrim er viktig!! Gleder meg så sykt nå!!

Anonym sa...

Nå må du snart bli frisk som en fisk!.Det gikk ganske så bra på øvelsen, så det blir nok bra t søndag (om jeg gidder å komme, da..Det spørs hva jeg får for det)Historie-fortellinga blir veldig spennende, men vi er fortsatt langt i fra ferdige, så vi for se hvordan det går...

Hilde sa...

Jeg har bare et lite tilleggsspørsmål: hva i allverden er det bilde av på toppen av posten din?? Kjøtt?

Katrine sa...

Godt å høre Torvik! Satser på at jeg blir frisk til helga hvertfall!
Jeg er veldig spent på å høre historien...

Hilde: Det er faktisk en influensabakterie! mmm! herlig!

Anonym sa...

Yo!
Jeg må først bare si at jeg kjente en indre glede i meg når jeg så at du hadde skrevet om vortesvine. Selv om den bare er på fjerdeplass hos dere, er den på en klar førsteplass hos meg (den har ikke akkurat noen konkurrneter da men...) Så håper æ at du blir frisk igjen NÅÅÅ. Vår historieforskning blir stadig mer innviklet og enden blir lengre og lengre borte. Vi trenger at du kommmer inn og tar et realt skippertak.
Snakkes

Anonym sa...

pFørst må æ bare beklage at æ ved en feiltagelse skrev vortesvin litt galt, mente selvfølgelig vortesvinet. Men så et spørsmål, hva er forskjell på vortesvin og villsvin?

Katrine sa...

Det skal jeg fortelle deg lisbeth! det er to forskjellige dyr! søk på de så ser du!
De likner ikke noe særlig, de lever på helt forskjellige deler av kloden og ja.. de er to forskjellige dyr!

Hilde sa...

Jeg har nå brukt fritimen min på å se på dine fantastiske bilder! Et lite tips, for at vi ska komme inn på riktig side når vi trykker på linken, må du fjerne www. foran adressen. Hvis du forstår, lille blonde jente=)

Hilde sa...

Neida, som du var så snill å bemerke på meldinga du sendte til meg, du er ikke så blond SOM DU SER UT. Men egentlig sier ikke det så mye da, siden du har veldig blondt hår... Lissom

Katrine sa...

Det var jo hyggelig at du klarte å gjøre NOE fornuftig på skolen lille venn!! Nå er for øvrig alt i sin skjønneste orden! men nå må jeg pakke! vi drar jo fort i morra jo!!