onsdag, november 22, 2006

Munnharpe, lur, sag og seljefløyte!!

I denne søte (snart) juletid, tenkte jeg det måtte være på sin plass å gi dere en aldri så liten innføring i et utvalg av våre fantastiske, men kanskje noe ukjente folkemusikk-instrumenter!

  • Munnharpa: Et instrument de fleste sikkert har hørt om, men de færreste virkelig har prøvd å verdsette. Mange assosierer munnharpa med Valle og Setesdalen, og det er neimen ikke så dumt! Saken er den at vi kan takke Setesdølene for at vi har bevart dette folkelige instrumentet i over 1000 år! Vi har for øvrig to ulike varianter: en fra middelalderen (liten bøyle og lange armer) og en fra 1500-tallet (med stor bøyle og korte armer). Den siste var faktisk så populær i Østerrike at de dannet et eget munnharpelaug!! Alle burde eie en munnharpe!!

  • Luren: Et glemt instrument vil jeg si. Svært undervurdert! En lur (ikke i form av lur=søvn, eller lur=smart, men i form av lur=instrumentet lur) er et 1,5-2 meter langt hult messinginstrument som tradisjonelt ble brukt som signalhorn på setra. Den har samme type munnstykke som en trompet, og med andre ord: Alle som kan spille på "slurva" kan få lyd i en lur! Et særdeles artig instrument! (Hvorfor valgte jeg ikke det som bi-instrument i fjor?? *sukk*)

  • Sag: Sag?? tenker du sikkert.. Er sag et instrument?? Og ja, mine venner! Det er det! Jeg har personlig spilt sag i min brors konfirmasjon i Mai 1999!! Det var virkelig et fantastisk kapittel i det Tjomslandske liv; Meg og min eldste bror, Andreas, som fremførte "Halvor, Halvor, broren vår" (mel. Blåmann, Blåmann, bukken min) på henholdsvis sag og fele! Det visste dere nok ikke tenker jeg!

Uansett, når man spiller på sag (som egentlig er ganske vanskelig - krever trening!), så holder man saga mellom beina, presser ned med den ene hånda på toppen, slik at det blir en s-form, og bruker enten en bue (ikke pil og bue, men sånn bue til fele) og stryker over taggene, eller eventuelt bruker en skrutrekker eller en gaffel eller en annen metallgjenstand du måtte ha for hånden og slå forsiktig midt på s-en, mens man bøyer s-en frem og tilbake. Bør prøves!! Jeg kan holde et kurs hvis det er ønskelig!

  • Seljefløyte: Hvis du aldri har laget en seljefløyte i ditt liv, så har du bodd for lenge i byen! Siden jeg så og si er en bonde så har jeg vokst opp med primitive aktiviteter som for eksempel seljefløytelaging, spikke pil og bue, ri på sauene, velte kuer, klatre i trær, blåse på strå, blåse i hendene, arrangere sneglekappløp (anbefales!!), samla på bier og veps og sommerfugler (anbefales ikke!!), og ja.. du skjønner tegninga. Ei seljefløyte er ca 40-68cm lang og tonene kommer ved at man blåser inn i et hull på den ene siden av fløyta. For å lage ei seljefløyte trenger man: Et seljetre, en god kniv, to hender, styrke nok til å vri løs barken, litt presisjon, og en god porsjon pust! Så er det bare å spille i vei som en spelemann!! Om du skulle slite med jobben, kan jeg jo alltids ta et kurs i seljefløytespikking og!

Da håper jeg alle har lært noe nytt og ikke minst nyttig om våre delvis glemte instrumentskatter! Spill fint så lenge!

Preiks til helga!

7 kommentarer:

Katrine sa...

Takker! Det skal jo og da sies at jeg selvfølgelig har vært speider også, men jeg har lært det av min far.. som lærte det av sin far.. som lærte det av sin far...
Om du så ikke har så mye peiling, ida, så kan jeg betrygge deg med at du har funnet dine instrumenter! enhver person - tonedøv eller ei - kan klare å få lyd i både en lur, ei munnharpe og ei seljefløyte! saga er litt mer vrien, men med litt trening klarer du nok den og!

Hilde sa...

Jeg har også lært å lage seljefløyte av pappa! Det var noe av det gøyeste jeg visste om våren, å lage seljefløyte! Så jeg er nok ikke heilt by-jente du!

Vilde sa...

Jeg er jo ikke akkurat en ekte byjente, så jeg har spilt en del seljefløyte i min glade barndom i nord. Må innrømme at det begynner å bli en stund siden nå... En aktuell aktivitet på styretur, Hilde??

Hilde sa...

Kanskje det, kanskje det! Men viktigste styretur-aktivitet er gi-et-lite-blink! Glæder mæ!

Katrine sa...

skal dere emigrere vekk heile helga dere??:( det er jo ikke no gøy.. men uansett er det godt å se at dere har barnelærdommen i god behold! viktig, viktig! ellers så tror jeg at dere kommer til å slite med å lage seljefløyter på denne tiden av året!! haha! er nok ikke såå mye selje nå nei!
piz aot!

Anonym sa...

så viktig at du har med Munnharpa på lista!

Unknown sa...

heisann :)
Eg var på internett og prøvde å finne instruksjoner på kordan kan man spele sag. Og kom på dennen koselige bloggen! Hadde det vore mulig for deg å lære meg litt? Etter betaling! Bur du i Oslo??
I alle fall, ver så snill og ta kontakt! Detta e kjempe stort! :)
fireflyon@gmail.com
Helsing
Sapfo